Sfaturi pentru o fotografie reușită de la un fotograf profesionist (partea a 2-a)

Săptămâna trecută, Vlad ne-a introdus în tainele fotografiei, explicându-ne când ar trebui să folosim aparatul foto și când telefonul și ce înseamnă expunere (puteti gasi articolul aici). Sper că materialul vi s-a părut interesant, pentru că la invitatia CityFemme astăzi revine cu partea a doua, cu accent pe compoziție. 🙂

Compoziția este unul din punctele-cheie ale fotografiei.

Aceasta a început să se perfecționeze în secolul 15, prin pictură, când maeștrii artei vizuale lucrau săptămâni sau luni întregi doar ca să obțină compoziția perfectă.

În fotografie, regulile sunt oarecum aceleași.

1. Încearcă să nu pui subiectul pe mijloc dacă încadratura nu cere asta.

Desigur, există multe opțiuni prin care ne putem abate de la această regulă într-un mod foarte creativ, dar de obicei, subiectul pe mijloc arată lipsa de creativitate a celor din spatele camerei.

O modalitate mult mai interesantă de a surprinde lebedele este de a le încadra în partea de sus a cadrului, având atât lacul cât și pădurea, reflectată în mijlocul și în partea de jos a cadrului. De asemenea, ar fi bine să lăsăm subiectului spațiu în fața sa.

Există așa numita regulă a treimilor, iar fotografii amatori se pot folosi de aceste dreptunghiuri direct din telefonul/camera cu care fotografiază.

Și atunci, când putem încadra pe mijloc ? Simplu. Când cere compoziția. De exemplu, mai jos avem acele linii ce ne ghidează spre centrul fotografiei, adică acolo unde este deja subiectul.

Un alt exemplu foarte bun ar fi acesta.

2. Nu tăia mâini sau picioare la încheieturi.

Arată foarte ciudat să vezi încheieturile subiectului tăiate, ca și cum ele nu ar exista.

În fotografia de mai jos, chiar dacă în stânga avem subiectul mai aproape, în dreapta se vede în totalitate ceea ce face.

3. Folosește-te de încadraturi în alte încadraturi (Inception)

După cum puteți observa, unele subiecte arată mult mai bine când sunt încadrate deja de unele clădiri sau obiecte din natură.

Fără a încadra ușile, călugărul de mai jos ar fi putut fi oriunde. Dacă am fi făcut această fotografie fără călugăr, sau cu călugăr dar fără templu, ar fi fost ceva foarte simplu și nu ne-ar fi atras atenția.

În fotografie ne putem juca foarte mult cu încadraturile în alte încadraturi, transformând un peisaj banal, de la țară, într-o fotografie tare creativă.

4. Folosește-te de linii ce ne pot ghida modul în care privim fotografiile

Mai jos, tot ce fac aceste linii este să ne ghideze modul în care ajungem la biciclist.

Liniile pot fi însă și un joc, nu trebuie să ne ghideze neapărat spre subiect, ci pot să ghideze subiectul spre ieșirea din cadru.

5. Urmărește Simplitatea

Uneori, minimalismul ne obligă să fim creativi, și să încercăm să spunem cât mai multe cu cât mai puține mijloace.

Mai jos nu avem nici nori, nici iarbă și doar o culoare puternică. Albastrul cerului, întrerupt de o margaretă.

Close-up of a daisy flower in the garden at La Quinetière

De obicei, luftul nu este foarte bun în fotografie. Spațiul gol atunci când ai un subiect aglomerat în cadru nu ajută estetic. Dar mai jos, avem o excepție. Tocmai spațiul gol îți dă un efect de liniște totală.

Această fotografie mi-a reamintit de filmul Life of Pi, unde avem un cadru asemănător.

6. Simetrie

Caută simetria, atât în natură cât și în arhitectură.

La fel ca în cazul liniilor care ghidează, trebuie să căutăm și liniile drepte care ne îndreaptă către alte linii drepte.

Sau linii curbate. 

Simetria poate să aducă o cu totul altă dimensiune fotografiei tale.

7. Atrage atenția asupra subiectului, nu și ce este în spatele său.

În prima fotografie, prin alegerea unei diafragme deschise, adică o valoare f2.8, putem separa floarea de buruieni. În a doua fotografie buruienile sunt atât de deranjante încât întreaga fotografie își pierde din valoarea estetică și nu prezintă nici un interes.

Dar de multe ori trebuie să știm cum să alegem acest subiect. În exemplul de mai jos, este mai bine să avem o profunzime de câmp destul de încăpătoare pentru toate paharele. 

În stânga nu putem distinge mai mult de 3 pahare, pe când în dreapta vedem că au fost 5. 

De cele mai multe ori, profesioniștii încearcă să uite regulile de mai sus, doar pentru a putea să se joace liber și să experimenteze. Până la urmă, fotografia este despre libertate în exprimare și nu despre reguli. Este bine să le știi, dar este și mai bine să îți dai seama cum să le poți încălca în mod creativ. 🙂

Aceste sfaturi ne-au fost oferite de Vlad Rotaru, regizor, fotograf si producator. Pe Vlad il puteti recunoaste si drept curatorul Nordic Film Festival si il puteti gasi pe InstagramFacebook si pe site-ul lui, www.vladrotaru.ro.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


sixteen + two =