Teatrul Național din Chișinău in spectacol la TNB : Livada De Vișini de A. P. Cehov

În cadrul Turneului Teatru Românesc 2019, Teatrul National din Chisinau a fost in spectacol la TNB. Astfel, duminica seara am avut ocazia sa vad impreuna cu sotul meu spectacolul Livada de visini de A. P. Cehov.

Spectacolul a durat mai bine de doua ore si a avut si o pauza la mijloc. M-am bucurat sa vad in public cativa dintre actorii TNB – probabili curiosi sa vada interpretarea colegilor lor din Chisinau. 🙂

Livada de visini, locul in care se desfasoara actiunea, este de fapt si subiectul actiunii. Si rand pe rand intelegem livada prin semnificatia pe care fiecare dintre personaje i-o acorda.

Puterea pe care o exercita insa livada in vremurile bune s-a dus de mult, iar faptul ca proprietarii refuza sa accepte acest lucru nu poate duce decat la niste situatii tragice. Piesa abunda in sentimente, trairi si tipologii umane – speranta, dezamagirea, iubirea, tristetea, parvenirea, bogatia si saracia – le intalnim pe toate intr-o nota tragi-comica.

M-am bucurat sa aud accentul moldovenesc (cand eram in facultate aveam colegi din Republica Moldova in camin si intotdeuna mi s-a parut melodios) – desi cei mai multi actori nu au avut deloc accent, au fost si cativa la care s-a simtit si chiar mi-a placut. 🙂

Livada de vișini de A.P. Cehov porneşte de la celebra piesă pe care Cehov o considera comedie, Stanislavski – tragedie, iar pe afișul de la premieră, în 1904, scria dramă. În viziunea regizorului Alexandru Cozub devine tragicomedie, spectacol savuros despre setea de iubire împărtășită, despre nevoia de sens și împlinire. Scenografia spectacolului este realizată de Iurie Matei (decorurile) şi Tatiana Popescu (costumele).

Trei generații de personaje – egocentrice, naive, risipitoare și flecare, îi adună doar Livada, mai mult cea din aduceri aminte decât cea înflorind sub ferestre.

Livada de vișini de la Chișinău provoacă. Vorbind de imperativul schimbării, de indiferență și resemnare: struna ruptă poate fi înlocuită. Altminteri, dacă asemenea bătrânului Firs “nu mai înţelegi nimic… totul s-a destrămat”, rămâi zăvorât în casa pustie. Tăvălugul tranziției trece peste tot și toate. Casa părintească nu se vinde e un slogan ce dă bine în cântec, nu și în realitate. Rostul livezilor e să rămână, imaculate, în memorie.

În distribuţie: Margareta Pântea, Ecaterina Mardari, Doina Severin, Nicolae Suveică,  Victor Nofit, Alexandru Pleşca, Petru Oistric, Mihaela Damian-Oistric, Ghenadie Gâlcă, Ana Tkacenko, Nicolae Darie, Iurie Focşa.

Pentru alte recomandari de piese de teatru puteti urmari sectiunea Teatru CityFemme.

Sursa foto: TNB

Related Post

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


1 × 3 =