Doua pe fata, doua pe dos – una dintre cele mai inteligente comedii de moravuri, conform New York Times

Piesa de teatru Doua pe fata, doua pe dos a avut premiera la finalul saptamanii trecute la Teatrul National „I.L.Caragiale” din Bucuresti. Doua pe fata, doua pe dos (Loose Knit) ii apartine americancei Theresa Rebeck, scriitoare si scenarista jucata cu succes pe Broadway si bine apreciata la Hollywood.

Alaturi de o buna prietena nu am putut rata ocazia de a urmari in premiera aceasta piesa in care abunda dialogurile sarcastice si spirituale si in care le-am admirat pe actritele Irina Cojar, Costina Cheyrouze, Lamia Beligan, Brandusa Mircea, Raluca Petra (care intruchipeaza cinci tipologii de femei), precum si pe actorii Tomi Cristin si Marius Bodochi, intr-un proiect coordonat de Ion Caramitru. Ba mai mult de atat, ne-am bucurat de locuri chiar in primul rand, de unde am putut savura atmosfera si de unde eram practic parte din piesa. 🙂

Ce am descoperit? Ca tricotatul nu este numai pentru doamnele varstnice! Cinci femei aflate la a doua tinerete se intalnesc saptamanal ca sa tricoteze. Dar firul de lana al ghemului nu este principalul fir al povestii. Aceasta pentru ca fiecare dintre cele cinci femei trebuie sa faca fata provocarilor pe care le ridica viata sau… barbatii.

Printre tradari si dezamagiri, revelatii si rasturnari de situatie, personajele ajung sa cunoasca puterea vindecatoare a umorului si iertarii. Umorul din Doua pe fata, doua pe dos camufleaza partial un tablou dramatic in care relatiile dintre oameni se dezvolta pe atat de greu pe cat de repede se desira, asemenea tricotajelor pe care le impletesc protagonistele piesei.

Theresa Rebeck (nascuta in 1958 la Ohio) este un dramaturg american foarte jucat, cunoscut si in Romania cu ocazia unui schimb cultural romano-american derulat in cadrul programului ARTE, in 2010. In general scrie comedii feministe, iar in America i s-au jucat mai bine de 10 piese, din lista productiilor teatrale nelipsind Omnium Gatherum (scrisa in colaborare cu Alexandra Gersten-Vassilaros), piesa finalista in concursul pentru decernarea premiului Pulitzer.

New York Times a facut referire la Rebeck ca la “unul dintre talentele semnificative ale generatiei ei”. Dintre numeroasele scenarii de televiziune pe care le-a scris amintim binecunoscutele seriale NYPD Blue – Viata de Politist, Lege si Ordine: Intentii Criminale, precum si seria NBC – Smash.

„Sunt femeie, sunt americanca, sunt mama, cateodata scriu pentru televiziune, cateodata scriu scenarii de film; cant la pian, tricotez, ma cert cu universul; sunt manioasa, sunt trista; am o fibra de un realism comic, dar si o nota de mizantropie si idealism. Ma puteti cataloga in multe feluri atat pe mine, cat si opera mea. Dar eu, personal, as prefera cel mai mult sa fiu considerata dramaturg” – Theresa Rebeck

Pe Tomi Cristin l-am mai vazut in piesa Cursa de soareci, iar pe Irina Cojar in Idolul si Ion Anapoda, asa ca mi-a facut placere sa-i revad in roluri complet diferite.

Pentru alte recomandari de piese de teatru puteti urmari sectiunea Teatru CityFemme.

Sursa foto: TNB

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


twelve + eight =